Informasjon
Informasjon
Språk, læring og ledelse – veien videre for andrespråkspedagogikk i Nordland
Avsluttende samling for DeKom-prosjektet, andrespråkspedagogikk, i samarbeid med NTNU og OsloMet. Avdeling for utdanning og kompetanse dekker overnatting på hotell og dagpakke på kursdagen, samt tapas kvelden før samlingen. Skolene dekker selv reisekostnader. Det er avklart at kvalifiseringstilskudd, som skolene allerede har mottatt, kan benyttes til dette formålet.
Formål
- Oppsummering av prosjektet, så langt
- Kunnskap i praksis – hvordan anvende kunnskapen i organisasjonen og klasserom
- Faglig påfyll
- Kartlegge hva lærere og ledere trenger for å drive utviklingsarbeidet videre
Målgruppe
Lærere og ledere ved ressursskoler og ressursskolepartnere.
Deltakerplasser:
Ressursskolene; inntil fem plasser, andre videregående skoler med Forberedende opplæring; inntil fire plasser, øvrige skoler inntil tre plasser. Det oppfordres til at minst en leder fra hver skole deltar.
Øvrig informasjon:
Kvelden før samlingen, 9. september kl. 19.00-21.00, kan de som ønsker delta på et uformelt måltid med tapas/fingermat. Det er hyggelig å treffes før selve samlingen, velkommen!
Påmelding
Informasjon
Foreløpig program
Dette er et foreløpig program - endelig program vil bli publisert i god tid før samlingen.
-
Onsdag 9. september
-
19:00-21:00
Tapas og mingling: Uformell samling for å styrke nettverket
-
Torsdag 10. september
-
08:30-08:40
Velkommen v/Anne-Grethe Mathisen Dølvik
- Seksjonsleder Opplæring i skole, Avdeling for utdanning og kompetanse
-
08:40-09:00
NFKadm - Status for arbeidet så langt
-
09:00-10:15
Skolenes erfaringer – del 1
- Ressursskolene presenterer konkrete og viktige grep i utviklingsarbeidet, organisatorisk eller didaktisk.
- Rom for spørsmål.
-
10:15-10:30
Pause
-
10:30-11:30
Faglig påfyll fra NTNU - Gode overganger, og god praksis i andrespråksopplæringen
- Overgang fra skole til arbeidsplass, og dialektbruk i møte med nyankomne.
-
11:30-12:30
Lunsj
-
12:30-13:30
Skolenes erfaringer – del 2
- Ressursskolene presenterer konkrete og viktige grep i utviklingsarbeidet, organisatorisk eller didaktisk.
- Rom for spørsmål.
-
13:30-13:40
Pause
-
13:40-14:30
Faglig påfyll fra OsloMet
- Mulig tema: KI i integrert fag- og språkopplæring – OsloMet
-
14:30-15:30
Gruppediskusjon og oppgaver
Vi organiserer gruppearbeidet slik at ledere og lærere fra hver ressursskole og deres tilhørende ressursskolepartner(e) arbeider sammen.
Gjennom gruppediskusjon inviterer vi til felles refleksjon om veien videre i utviklingsarbeidet.
Temaene gruppene skal utforske, er blant annet:
- Hvordan skal vi ta Dekom-prosjektet videre i neste fase?
- Hvordan kan arbeidet forankres bedre på lokalt nivå?
- Bør vi ha sterkere vekt på teori, eller trenger vi en mer praksisnær tilnærming?
- Fungerer dagens organisering med ressurskoler og ressursskolepartnere etter hensikten?
- Hva skal til for å styrke det faglige fellesskapet mellom skolene?
Dette er noen av spørsmålene vi ønsker at gruppene skal drøfte for å gi oss et tydeligere bilde av hva som trengs fremover. -
15:30-15:40
Pause
-
15:40-16:00
Veien videre
- Oppsummering fra gruppearbeid
- NFKadm refleksjoner
- Evaluering av samlingen
-
16:00
Avslutning og vel hjem!
Kontakt
Dersom du har spørsmål om samlingen kan du ta kontakt via dette skjemaet.